piatok 25. novembra 2011

Lezenie: Nity VS. Zakladače


Na nemeckých lezeckých portáloch sa nedávno objavil rozhovor s mladým nemeckym lezcom. Patrick Matros sa rozhodol pustiť v lezení tradičným spôsobom a urobil prváč bez toho aby do cesty osadil nity. Cesta sa volá Archon a jej autor a hneď aj opakovateľ jej dali klasifikáciu 8b!

Keďže sám osobne mám sympatie k tomuto štýlu lezenia a filozofia "Clean Climbing", ktorú vo svojích knihách definoval otec firmy Black Diamond, Yvon Chouinard, preložil som rozhovor s mladým nemcom. Poskytol ho portálu klettern.de. Pýtali sa ho tam aj na také somariny, že čo robí keď nelezie a aké filmy má rád a blablabla....Tak to som neprekladal. Tiež si myslím, že otázka nitov, ich osadzovania, je tiež pretriasanou témou aj v okolí Košíc. Jeho vyjadrenia aj k projektu takej cesty možu trochu rozšíriť obzor aj iným lezcom. Teda, že nie len to sa dá liezť, kde sú nity. A že nie všetko čo leziem po vlastných istítkach je automaticky on-sight.


-         Patrick, urobil si vo Frankenjure prvovýstup. Čo je to za cesta a kedy si ju vyliezol?
-         6. novembra  som v masíve „Circus Maximus“, centre Frankenjury, vyliezol cestu v 10 stupni obtiažnosti, ktorú som si odistil friendami a čokmi, teda mobilnými istiacimi prostriedkami. Obtiažnosť je porovnatelná so všetkými cestami tohto charakteru a ich pravidlami: umiestnenie istenia počas lezenia, žiadne dopredu umiestnené istítka. Samozrejme jej obtiažnosť je len môj návrh. Alexander Megos, ktorý túto cestu zopakoval, jej obtiažnosť potvrdil. Takto sa cesta Archon stala najťažšou clean climb-cestou vo Frankenjure.
-         Cestu si nazval Archon, prečo?
-         Bola to počítačová hra, šach, druhej generácie. Každý, komu „Commodore 64“ niečo hovorí, tak si určite spomenie. Stratégia a boj zblízka sú v tej hre, takisto ako aj v mojej ceste.
-         Ako dlho si na tejto ceste pracoval, až kým sa ti podaril prvovýstup?
-         Chodil som tam niekoľko mesiacov. Často mi počasie urobilo škrt cez rozpočet. Až teraz, počas chladných jesenných dní som mal ideálne podmienky.
-         Ako k tomu došlo?
-         Hľadal som výzvu v mojej domovskej oblasti. Opakoval som niekoľko ciest, napríklad legendárnu Luftballondach od Kurta Alberta. Cestu Magnet som preliezol takisto clean. Výzvou pre mňa bolo niečo iné: prvovýstup cesty štýlom clean climb, blízko osobného výkonnostného limitu, kompletne bez nitov, keď je nemožné komfortné umiestnenie a testovanie istítok.
-         Teda ešte raz, prečo teda bez nitov?
-         Na to mám viacero dôvodov. Stále ma fascinovala táto forma lezenia. V horách som takto liezol často, ale lezenie na limit fyzických hraníc je v horách ťažko praktizovatelné. Inšpiroval som sa návštevami v lezeckých oblastiach ako je Boulder Canyon a Eldorado v Coloráde, alebo Mount Arapiles v Austrálii, . Tam sa stále mnoho ciest, aj ťažkých lezie po vlastných istítkach, clean. Vo Frankenjure sa takto stále liezlo, je to ale okrajová disciplína. Je to jednoducho historicky dané, vápenec sa tu v Jure dá len veľmi ťažko odistiť čokmi a friendami. Cez to všetko je to možné, veď to dokázal aj Wolfgang Güllich keď v 1987 preliezol týmto štýlom cestu R.I.P.. Nechcem sa tu hrať na niekoho, kto udáva trend. Mne išlo hlavne o realizáciu osobných cieľov. Okrem iného sa vo Frankenjure rozpútala horúca diskusia ohľadom doistenia ciest. Moje posolstvo je jasné: úctivé zachádzanie so skalou stojí pred osobnými manierami a konzumnou orientáciou. Počas môjho projektu som do Archonu mohol zasadiť stovky nitov. To ale prosím vás neznamená, že mám celkovo niečo proti takýmto prvovýstupom. Veď existujú stále super cesty! Momentálne ale zamestnáva moju myseľ niečo prehnané.
-         Je táto cesta nebezpečná? Veď normálne sa v tejto obtiažnosti nevyskytujú cesty, ktoré sa daju ľahko odistiť.
-         Cesta so sebou prináša možné nebezpečie, ale to je pri tomto štýle normálne. Každý musí odhadnúť svoje kondičné a psychické hranice a ako ďaleko sa odváži ísť. Istenie by malo byť komplexné, potrebujete skúsenosti so zakladaním istenia. Každé istenie musí držať, inak letíte až na zem. 

     Tak a tu je odkaz na galériu mladého lezca. Môžte si pozrieť fotky cesty a oblasti. Samozrejme nechýbajú fotky legendárnej Action Direct.


utorok 22. novembra 2011

Poistenie Alpenverein I.


Tentokrát som si posvietil na členské OEAV (Rakúskeho Alpského zväzu). Vygúglil som si všetkých možných zástupcov na Slovensku a v Čechách. Porovnal som ich s členským v Rakúsku a pre istotu som im aj zavolal.
Výsledok je rovnaký, ako test potravín predávaných v tom istom obchodnom reťazci u nás a v zahraničí. Teda členské v Rakúsku je lacnejšie ako u nás = kečup predávaný v Bille je takisto lacnejší v Rakúsku ako u nás. Čo sa týka členského, vyjadrenie predsedu Sektion Innsbruck, ktorá spolupracuje s cestovkou Rokošport je to preto, lebo vraj majú zvýšené náklady na prevod členského do Rakúska + chod kancelárie .... Urobte si názor sami. Len podotýkam, členovia Sekcie Innsbruck majú aj množstvo iných výhod, ktoré Rokošport neponúka a stále dokážu byť podstatne lacnejší.
Kečup v Bille má v sebe viac paradajok. U nás menej ale zato viac jabĺk! Tu narážam na poslednú vetu v predošlom odstavci. Poistenie v UNIQUA je síce super a jedinečné, ale kartičku ktorú dostanem, nie je len o poistení. Takže členovia v Rakúsku majú aj iné výhody, ktoré my nedostávame. Je síce pravda, že kto sa stane členom na Slovensku, nie je členom rakúskeho klubu a dostáva iné výhody, napr. Rokošport ponúka zľavy na ich zájazdy.
Vytvoril som taký mini prehľad poskytovateľov členstva=poistenia v OEAV u nás. Pozrite si ho a urobte si sami úsudok. Na konci nájdete hitparádu. Ten najdrahší je TOP 1. Na poslednom mieste je nie najhorší, ale najlacnejší a snaži sa byť férový je pod pracovným názvom uvedený AV KE, skúste si tipnúť kto to je :)



ROKOŠPORT
Kategória
obnovenie členstva
nové členstvo*
A-členstvo
dospelý muž alebo dospelá žena v produktívnom veku roč. 1952 - 1986
57,00 €
60,00 €


AV IBK
A-členstvo
dospelý muž alebo dospelá žena v produktívnom veku roč. 1952 - 1986
52,00 €
Členské pre zahraničných členov ( + 4 €, poštovné !)
56,00 €

NAMCHE PRAHA
A-členstvo
dospelý muž alebo dospelá žena v produktívnom veku roč. 1952 - 1986
59,90 €


ALPY PRAHA
A-členstvo
dospelý muž alebo dospelá žena v produktívnom veku roč. 1952 - 1986
60,31 €


HORY.SK
A-členstvo
dospelý muž alebo dospelá žena v produktívnom veku roč. 1952 - 1986
58 €


Edelweiss.sk
A-členstvo
dospelý muž alebo dospelá žena v produktívnom veku roč. 1952 - 1986
54€


Yaksteam
A-členstvo
dospelý muž alebo dospelá žena v produktívnom veku roč. 1952 - 1986
56 €


Aktive Planet
A-členstvo
dospelý muž alebo dospelá žena v produktívnom veku roč. 1952 - 1986
56,50 €

 
HITPARADA
1.     Alpy
2.     Rokošport
3.     Namche
4.     Hory.sk
5.     Aktive Planet
6.     Ibk, Yaksteam
7.     Edelweiss
8.     AV KE



utorok 8. novembra 2011

Lavínový vyhľadávač a mobil v jednom vrecku. Áno či nie? Časť II. Test

Článok o tom, že mobil môže ovplyvniť lavínový vyhľadávač natoľko zaujal kamarátov, že sme sa rozhodli vyskúšať to. Dalibor, profesionál v obore elektrika a rádio, teda všetko čo s tým súvisí tvoril dozor nad testom. Miesto sme vybrali tak, aby bolo čo najrušivejšie. Dolná stanica vleku na Červenom brehu v Košiciach bolo vcelku ideálne. Množstvo kovu naokolo plus priamo pod elektrickým vedením, neďaleko trafostanice. V praxi samozrejme skoro nereálne, žeby si niekto vybral také miesto na lyžiarsku túru. Nám však šlo zistiť, nakoľko je lavínový vyhľadávač ovplyvnitelný okolím. No a tu sú podrobnosti:  

Test 1

Hľadanie:                                Vysielanie:
a) Tracker                               
Ortovox F1 + Nokia        
OK
b) Stubai DSP                          
Ortovox F1 + Nokia          
OK
c) Tracker                                
Arva + Nokia, Sony, Samsung ...
OK

Priebeh: Ortovox F1 sme zapli do módu vysielanie ( teda zasypaný jedinec) a naň sme dali zapnutý mobil. A v pohode. Našiel ho každý vyhľadávač. V kroku c) sme na F1 nahádzali skoro všetky mobily, na ktoré sme si vzájomne volali. Pre väčšiu rušivosť sme pridali aj termosku. A zasa v pohode. Rušenie mobilom vyhľadávača, ktorý je zasypaný sa nepotvrdila.


Test 2

Hľadanie:                                Vysielanie:
a) Tracker + Nokia
Ortovox F1
Bad
b) Arva + Sony
Ortovox F1
Bad
c) Stubai DSP + Samsung
Ortovox F1
Bad
d) Barryvox + Sony
Ortovox F1
Bad

Priebeh: Tento test bol opakom toho prvého. V praxi síce skoro nepravdepodobnej situácie. Vyhľadávač, ktorý prijma (teda hľadá zasypaného) bol v priamom kontakte s mobilom. V každom kroku potvrdené rušenie. Teda ani raz vyhľadávač nenašiel F1!
Aby to bolo zaujímavejšie, vymenili sme mobil za termosku a znova to isté. Teda nešlo ani o signál, alebo príjem mobilu, ale o materiál. Kov v bezprostrednej blízkosti lavínového vyhľadávača zapnutého na mód hľadanie ruší signál a znemožňuje hľadanie!


Test 3

Hľadanie:                                Vysielanie:
a) Tracker
Ortovox F1 + Trafo
OK
b) Arva
Ortovox F1 + Trafo
OK
c) Stubai DSP
Ortovox F1 + trafo
OK

Priebeh: Tento test bol inšpirovaný článkom na Bergrettung.at, že trafostanica lanovky môže ovplyvniť hľadanie zasypaného. Ortovox F1 sme umiestnili priamo pod trafo vysokého napätia. Všetky tri vyhľadávače ho našli rovnako rýchlo.

Ak by sme to mali nejako zhrnúť, tak asi netreba robiť paniku, čo s mobilom. Ak ho budete nosiť v hrudnom vrecku, hneď s vyhľadávačom. Určite vás v prípade zasypania nájdu. Treba vedieť, že by ste v prípade hľadania nemali mať v tej istej ruke niečo kovové. Čo sa týka snowboardistov, ich vystužené rukavice by nemali robiť problém, lebo väčšinou sú vystužené plastom. Ale preistotu sa presvečte, že je to tak.

No a keď už beriete mobil so sebou, tak si tam uložte všetky čísla v prípade pomoci.

Koho táto vec zaujíma, pripájam link na študovanie a tabuľku, kde si môžte nájsť svoj prístroj.





štvrtok 3. novembra 2011

Lavínový vyhľadávač a mobil v jednom vrecku. Áno či nie?

Martin poslal zaujímavý článok z portálu SME.sk o tom, že mobil by sa nemal nosiť spolu s lavínovým vyhľadávačom v jednom vrecku. V článku je pripojené aj video, kde člen horskej služby hovorí o ich teste a výsledku. Tiež ma to zaujalo a pozrel som si čo o tom píšu nemci a rakúšania. V tomto majú určite viac skúseností. Ich pozorovania som pre Vás preložil a zhrnul do môjho blogu.

V princípe sa dá povedať, že je to tak. Mobil a lavínový vyhľadávač do jedného vrecka nepatria pretože:

  1. -lavínový vyhľadávač sa vždy pripína na telo! ( lavína dokáže telo vyzliecť, tým pádom by ste vyhľadávač stratili a nebolo by možné nájsť – našla by sa akurát bunda), 
  2. -všety zapnuté elektronické prístroje (vysielačka, mobil, vyhľadávač,GPS) sa viacmenej ovplyvňujú. Vysielajú a príjmajú signály. To znamená, že pre modus „Vyhľadávanie“ môže iný zapnutý elektronický prístroj, ktorý je v bezprostrednej blízkosti, ovplyvniť hľadanie. Napríklad tak, že váš vyhľadávač nedostane presné informácie o viacerých zasypaných, alebo na presné určenie zasypaného v okolí 2-3 metre, to začne ukazovať 0,5 až veeeľmi veľa metrov.
  3. -vyhľadávač v moduse „Vyhľadávanie“ v bezprostrednej blízkosti pri zapnutom mobile spotrebuje až o 20% viac energie! Síce neviem si predstaviť toho, kto v jednej ruke drží vyhľadávač a pod ním má zapnutý mobil, ale aj iné veci sa dejú na tomto svete J
  4. -a čo ešte môže ovplyvniť vyhľadávač je počasie. Napríklad blížiaca sa búrka, teda elektronické výboje v atmosfére. Zdravý rozum ale vie, že v zime asi hromy, blesky nie sú veľmi pravdepodobné. Jedine trafo z lanovky, by mohlo ovplivniť hľadanie. Ale to je o niečom inom, keďže sa jedná o lavínu na zjazdovke.
  5. -odporúčania alpských zväzov sú : DAV 40m a OEAV 40 cm minimálna vzdialenosť medzi mobilom a lavínovým vyhľadávačom. Pri tých nemcoch to nie je preklep, ozaj uvádzajú 40 metrov!
Takže fázit celej veci: Ak začne hľadať v lavíne, ihneď vypnite mobil ( svoj aj v okruhu ca. 40 m) . A hlavne ešte pred sezónou skialpinistických výletov si to natrénujte s kamarátmi. Po takom mrazivom tréningu varené vínko lepšie chutí J