štvrtok 1. decembra 2011

Pred skialpovou túrou

Veľa z nás je členom nejakého Alpenvereinu, ale nie každý si dokáže v pravidelnom magazíne aj niečo prečítať. Väčšinou je to asi o pekných obrázkoch. V poslednom čísle je aj článok od jedného mladého horského vodcu (osobne ho poznám, veselý típek) o plánovaní lyžiarskych túr. Zatial, čo čakáme na sneh, tak sa môžme trochu vzdelať. Prikladám svoj preklad tohto článku. Dole som potom pripojil veľmi pekne spracované video od nordfejsákov na presne tú istú tému. Dúfam, že si z toho niečo vyberiete:


Väčšina úrazov na horách sa dá spojiť s chybným, alebo nedostatočným plánovaním. Túry v zime sú všeobecne komplexné - riziká lavín, v spojení s mrazom a náhlym zotmením k tomu - preto platí, žiadne kompromisy v oblasti plánovania.

V prvom rade si treba ujasniť, že plánovanie nemusí trvať dlho! Dá sa povedať, že 15-20 minút trvá zhrnutie všetkých potrebných informácií.
S ktorým bodom pri plánovaní začať, je menej dôležité ako to, že na konci sa musia všetky aspekty zosúladiť. Počasie má v konečnom dôsledku najväčší vplyv na dosiahnutie cieľa, teda začneme týmto bodom:
Nasledujúce kritéria sú podstatné pri počasí - viditelnosť, zrážky, vietor, teplota a oblačnosť. Viditelnosť - ak kvôli hmle, sneženiu,... je obmedzená, alebo žiadna, bude kľúčovým kritériom pri výbere túry. Ak v teréne nemáme možnosť vidieť svahy a priľahlý terén, je samozrejme, že nie je možné dať adekvátny úsudok o podmienkach. Vtedy by sa mali túry plánovať v hraniciach lesa!
Ďalším aspektom na vznik lavín, je tiež aj pôžitkový aspekt ( čerstvý prašan, pow pow) je sneženie, alebo dážď. Pri vetre, respektíve pri jeho smere a sile, ide o nazberané masy naviateho snehu, rozdiel teplôt vzduchu a pocitovú teplotu. Teplota hraje dôležitú úlohu na posúdenie lavínového rizika.
Nakoniec si z predpovedi počasia pozrieme aj oblačnosť. Tá má konečný vplyv na viditelnosť a žiarenie.
Lavínovú situáciu najlepšie posúdime cez tieto tri body: lavínový stupeň, nebezpečné miesta, zrod nebezpečia! Lavínový stupeň je momentálna regionálna predpoveď miestnej služby z päťmiestnej stupnice. Tú by mal ovládať každý, kto ide do hôr a pohybuje sa mimo zabezpečených tratí, ciest a podľa toho sa aj správať. Za normálnych okolností v predpovedi nájdeme aj upozornenie na zvyšné dva body. Tieto informácie sú ešte doplnené vlastným pozorovaním a úsudkom, ktoré sú spracované na základoch vlastných vedomostí.
Zrod nebezpečia sa väčšinou redukuje do týchto bodov: kritická výška nového snehu! čerstvé nánosy nového naviateho snehu! nestabilné podložie starého, základového snehu! výrazné premočenie snehovej vrstvy, alebo prudké oteplenie snehovej vrstvy! v teréne to znamená zodpovedne reagovať. Teda v princípe úplne sa im vyhnút, alebo sa otočiť späť!!!
Nebezpečné miesta sú všeobecne v blízkosti hrebeňov, nerovnomerných kolmých hangoch a žľaboch s naviatym snehom. Pri nich treba zohľadniť nadmorskú výšku a expozíciu.

Vedľa lavínového nebezpečenstva treba zohľadniť aj iné nebezpečia: pád, odtrh záveja, ľadovcové trhliny, pád ľadu a skál, extémne žiarenie, alebo mráz.
Ľudský faktor je bez debaty ďalší faktor a hrá jednu z hlavných úloh, pretože cieľ sa má plánovať podľa možností a schopností všetkých členov skupiny. To čo sa dá v dvoch alebo menších skupinkách, môže byť pri väčšej skupine - hneď od začiatku pri organizovaní - skoro nemožné. Vždy sa cieľ prispôsobuje najslabšiemu v skupine. Aby sa túra ozaj podarila, je dobré vedieť motiváciu členov skupiny. Ctižiadostivý a výkonnostný jedinci sa určite nebezpečiu nevyhnú, naproti tomu opatrný a pôžitkársky to budú mať jednoduchšie. Zmiešané skupiny to harmonicky asi nezvládnu, ale len takýto rýchly pohľad ukazuje, že jednoduchšie je ísť s niekym, koho poznám.

Rámcové faktory, podmienky, počasie a skupina už poznáme, tak si môžme vybrať cieľ. Pri výbere cieľa sa orientujeme pomocou týchto dvoch otázok:
1. Aké sú všetky riziká na dosiahnutie cieľa?
2. Je cieľ dosiahnutelný našou skupinou?
Na zodpovedanie týchto otázok platí niekoľko detailných otázok k terénu. Plánovaná cesta sa rozdelí na etapy a pomocou presnej mapy je presne posúdená. Takto sa prisúdia ceste kľúčové miesta ( expozícia, obtiažnosti,...) Časový plán je ďalši samozrejmý krok.
Používanie plánovacích formulárov v spojení s mapou a sprievodcom sú základom perfektne naplánovanej túry.
Toto celé plánovanie je aj o určitej spotrebe času. Ak nám merítkom bude túra, bezpečná a plná pôžitku, tak sa tá spotreba vyplatí.

Pekné video na túto tému nájdete na portály The North Face. Hneď na začiatku odporúčam zvoliť si jeden z troch jazykov, ktorý ovládate najlepšie a počas sledovania si urobiť testy. Koľkokrát ste správne odpovedali?

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára